Wat is de lifetime value van jouw klant?

Herkenbaar? Je denkt aan een marketing of promotie campagne en denkt: Als ik hier €1000 in investeer moet ik minimaal 3 klanten eruit halen. Je gaat uit van een omzet per klant van €300. Echter heb je wel eens naar de lifetime value van je klant gekeken?

Een klant levert je namelijk naast eenmalige omzet ook vaak het volgende op:

  • Terugkerende opdrachten
  • Mogelijkheid van netwerken en introductie bij anderen klanten
  • Meedenken over jouw eigen uitdagingen, afhankelijk van de werkzaamheden van de klant
  • Meedenken over jouw nieuwe initiatieven, je kan bij een langdurige (en tevreden) klant eerder een trial, test of onderzoek doen naar een nieuwe invalshoek van je bedrijf.
  • Analyse op je meest succesvolle klanten; Strategie om vervolgens verder de overeenkomsten te analyseren en uit te werken.

Dit hangt natuurlijk wel samen met het type klant; Daarvoor is het van belang om een goede persona te definieren.