Doelen of voornemens?Veel Nederlanders maken ieder jaar goede voornemens. Afvallen, financieel onafhankelijker, meer tijd met de familie besteden. Het zijn slechts enkele voorbeelden. Maar geeft ook aan wat je tot nu toe had willen bereiken maar niet gelukt is. Waarom maken bedrijven eigenlijk geen goede voornemens? 

Zou het niet erg verhelderend zijn als een bedrijf zegt waar ze aan gaan werken? En wat ze nog beter willen doen? In plaats van de “marketing strategieën”, “internal business reviews”, “strategic 5 year plans” en delen waarin ze goed zijn?

Het voordeel van een voornemen is is dat het vanuit motivatie komt. Iets dat je nu echt eens wilt bereiken. Niet ingekaderd door de omgeving, buitenstaanders of anderen, maar iets wat vanuit jezelf speelt. Nog een voordeel is dat niemand je op je goede voornemen zal afrekenen. Het is toch een voornemen? Sterker nog, mensen zijn bereid je erbij te helpen, misschien doordat je je kwetsbaar opstelt en laat weten aan anderen wat je nodig hebt?

Goede voornemens als marketingstrategie? Nee, dat zou niet de intentie moeten zijn

Goede voornemens? Ja

Stel nou dat je als bedrijf iets kunt communiceren zonder dat je zeker weet of je het gaat behalen of dat je als bedrijf iets kunt communiceren dat niet goed gaat binnen je bedrijf.

Een voorbeeld: Uit onderzoek en feedback van klanten blijkt dat klanten niet altijd netjes worden behandeld. Of dat ze niet altijd geholpen worden.

Een goed voornemen zou dan kunnen zijn:

We willen een betere relatie met onze klant op bouwen / meer aandacht aan onze klanten geven

Als je dit als bedrijf communiceert stel je je kwetsbaar op. Zonder te stellen dat iets niet goed ging zeg je waar je heen wilt en aan wilt werken. Wat denk je dat klanten daarvan zullen vinden? Denk je dat het makkelijker wordt om samen met je klanten bepaalde acties uit te voeren? En dat ze open zullen staan voor verbetering? Wie weet is er een groep klanten die open stond voor alternatieven die je nu een tweede kans gaat geven en zich weer open stelt. Probeer het eens!

Het goede voornemen van Groei in Bedrijf:

In 2017 actiever zijn en een aantal ondernemers helpen flinke stappen te maken met hun bedrijf

Hoe dat gaat gebeuren? Daar wordt hard over nagedacht en zullen jullie ongetwijfeld snel zien.

Overigens geldt dit hetzelfde voor doelstellingen, strategieën en projectplannen: De naam die je het geeft maakt niet zoveel uit, maar als jouw doelgroep het niet weet, vertel het ze dan!